gisteravond ben ik getuige geweest van de merk(on)waardige invloed van de omgeving /context op de waarde van een stukje textiel.
babyjurkje minimexx collectie 2006

  • in mexx store: euro 29,95
  • in mexx store: tijdens sales 50% korting
  • identieke jurkje bij tweedehands kinderkledingbeurs: euro 6,50

in de mexx store zal dit jurkje zonder nadenken (althans, zo lijkt het) door menigeen gekocht worden voor euro 29,95.
tijdens de sales bij mexx zal het helemaal gekkenhuis zijn en zal dit jurkje nog voor twaalf uur uitverkocht zijn voor dit spotprijsje.

op de tweedehands kinderkledingbeurs bleef exact hetzelfde jurkje (slechts enkele keren gedragen, en niet van nieuw te onderscheiden) moederziel alleen hangen, samen met dat riverwood truitje van 8,50 euro en het ralph lauren jeansje van 7 euro. voorbijgangers spraken van absurde prijzen en oplichters..

en ik was verbaasd, maar heb dit  jurkje ook laten hangen en ging met 3 broeken, 2 jurkjes, 2 shirtjes en een badjas naar huis (samen 10 euro).
welkom in mijn vak: economische psychologie